We are always thinking one step aheadConsulting, Engineering & Optimization in Logistics Networks

Waar kunnen wij u bij helpen?

  • English

Magazijnmetamorfose voor Broekman Logistics

februari 20, 2024 382 Vertoningen

Interview met Jos Kanters, Director Contract Logistics bij Broekman Logistics

De divisie contract logistics van Broekman Logistics is gespecialiseerd in de opslag en distributie van onder andere machinery. Op de locatie in Born, Nederland, is hiervoor sinds kort een nieuwe spare parts operatie voor Liebherr operationeel.  Om de onderdelenlogistiek zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, schakelde Broekman de ervaring en expertise in van Groenewout.

 

Als allround logistiek dienstverlener, met kantoren in de Benelux, Centraal-Europa en India, biedt Broekman Logistics end-to-end supply chain-oplossingen voor klanten wereldwijd. De contract logistics divisie is hierbij gespecialiseerd in de opslag en distributie van onder andere machinery. Vanuit het 60.000 m2 tellende warehouse in Born verzorgde de divisie 18 jaar lang de logistiek voor Kubota, een Japanse fabrikant van graafmachines. “Dat begon met enkele machines en groeide uit naar zo’n 30.000 machines per jaar”, weet Jos Kanters, Director Contract Logistics bij Broekman Logistics. Kubota wilde verder groeien, maar de locatie in Born bood daarvoor onvoldoende ruimte. “In overleg met de klant zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe locatie. Die werd gevonden in Weert, waar we een nieuw, dedicated warehouse voor hun operatie hebben gerealiseerd”, vervolgt Kanters.

Spare parts Liebherr

Met de verhuizing van de logistieke operatie voor Kubota kwam ruimte in Born vrij; letterlijk en figuurlijk. En dat vuurtje verspreidde zich snel, want niet veel later klopte Liebherr aan. “Zij zochten uitbreiding voor hun Europese spare parts divisie”, vertelt Kanters.

In 2022 sloten Liebherr en Broekman een overeenkomst voor de onderdelenlogistiek voor Benelux en Frankrijk. Het warehouse in Born was echter nog niet optimaal ingericht voor de nieuwe klant. “Voor Kubota verzorgden we hier vooral de opslag en afmontage van graafmachines. Een operatie die volledig op vloerniveau plaatsvindt. De opslag en distributie van spare parts stelt heel andere eisen aan de inrichting”, legt Kanters uit.

Vanuit het vernieuwde warehouse worden de reserveonderdelen snel en betrouwbaar verstuurd naar Liebherr-klanten in de Benelux en Frankrijk.

 

Van data tot efficiënt proces

Het warehouse moest dus op een compleet andere manier worden ingericht; met onder andere palletstellingen, legbordstellingen, inpaktafels, ontvangst- en verzendlocaties. Voor die metamorfose besloot Broekman de expertise van Groenewout in te schakelen. Kanters: “We kregen het pakket en de data van Liebherr. Om dat bij elkaar te brengen en de juiste keuzes te kunnen maken, heb je ervaring nodig. Groenewout heeft die ervaring als geen ander.

Zij zijn in staat om op basis van de harde data inzichtelijk te maken hoe je 1 miljoen orderregels tot een efficiënt logistiek proces converteert inclusief investerings- en operationele kosten.”

 

Meerdere scenario’s

Groenewout heeft in eerste instantie geassisteerd bij het inzichtelijk maken van de processen voor Liebherr. In korte tijd werd een data-analyse verzorgd, die werd vertaald naar meerdere scenario’s. “Die scenario’s waren bovendien in compacte en begrijpelijke vorm uitgewerkt. Dat stelt ons in staat om de concepten ook intern en naar de klant duidelijk te maken”, geeft Kanters aan. In het geval van Liebherr kwam dit bijzonder goed van pas, aangezien dit voor de Duitse fabrikant de eerste outsourcing ervaring is. “Als Broekman zijn we succesvol met first time outsourcing. We merken dat het extra belangrijk is dat je de klant betrekt bij iedere stap en inzichtelijk maakt welke mogelijkheden er zijn. Je gaat immers een langdurig partnership aan. Een duidelijke en open communicatie is dan cruciaal”, stelt Kanters.

Volgens hem is ook de financiële onderbouwing van de verschillende scenario’s een enorm pluspunt van Groenewout: “Voor elk scenario heeft Groenewout op voorhand inzichtelijk gemaakt wat de OPEX (operationele kosten) en de CAPEX (investeringskosten) zouden zijn. Die indicatie is zeer nauwkeurig gebleken. Het bewijs dat ze zeer deskundig zijn binnen hun vakgebied.”

 

Hoge tijdsdruk

Nadat Broekman en Liebherr overeenstemming hebben bereikt over het gewenste scenario, heeft Groenewout geholpen bij de tendering en installatie van de diverse nieuwe systemen. “Dat moest onder relatief hoge tijdsdruk, vanwege de afspraken die we hadden gemaakt met Liebherr”, kijkt Kanters terug. “De hulp van Groenewout kwam ook hier goed van pas, aangezien de druk op ons eigen facilitaire team als gevolg van alle werkzaamheden al hoger lag dan normaal.”

 

Divers en snel

Het logistieke proces zelf is relatief eenvoudig en conventioneel, met inslag in de legborden en op de 20.000 palletlocaties in de palletstellingen, manueel bediend intern transportmaterieel, orderpicking, inpaktafels en outbound.

De kracht van het concept zit volgens Kanters veel meer in de combinatie van diversiteit en snelheid: “Diversiteit in zowel het grote aantal sku’s – 45.000 – als in de grootte van die sku’s. De artikelen lopen uiteen van een schroefje tot hele grote machinedelen.

Daarbij is de snelheid van leveren een enorm pluspunt. Goederen die tot 17:00 uur worden besteld, worden nog dezelfde dag om uiterlijk 18:00 uur richting de klant verzonden.”

In overleg met Liebherr koos Broekman er bewust voor om de nieuwe operatie gefaseerd in gebruik te nemen. “Zo voorkom je een big bang, die vrijwel altijd tot ellende leidt”, aldus Kanters. Inmiddels is het vernieuwde warehouse in Born volledig operationeel en loopt de logistiek op rolletjes. “Of we dit ook zonder de hulp van Groenewout hadden gerealiseerd? Waarschijnlijk wel, maar ik ben ervan overtuigd dat we mét Groenewout sneller en vakkundiger bij de eindstreep zijn gekomen”, besluit Kanters.

 


Over de auteur

Mark Dohmen werkt al 25 jaar als journalist in de logistieke branche. Na zijn studie Logistiek Management werkte hij als redacteur bij de vakbladen Transport+Opslag, Logistiek en Logistiek.nl en was hij hoofdredacteur bij Logistiek Totaal en Warehouse Totaal. Tegenwoordig werkt hij als freelancer en maakt hij o.a. artikelen en video’s voor logisticsinside.nl en logisticsinside.eu.

Meer informatie

Als u meer informatie wenst over dit project, neem contact op Wendel Dijker of via tel. +31 76 533 04 40. Voor meer informatie over Broekman Logistics: https://www.broekmanlogistics.com/

Jos Kanters, Director Contract Logistics bij Broekman Logistics: “Groenewout kan als geen ander data omzetten in compacte en begrijpelijke scenario’s, inclusief de financiële gevolgen.”

Vanuit het vernieuwde warehouse worden de reserveonderdelen snel en betrouwbaar verstuurd naar Liebherr-klanten in de Benelux en Frankrijk.

Download PDF