We are always thinking one step aheadConsulting, Engineering & Optimization in Logistics Networks
Waar kunnen wij u bij helpen?
Mid Ocean Brands optimaliseert Europese supply chain
Mid Ocean Brands, een van de grootste groothandels ter wereld op het gebied van promotionele producten, heeft zijn Europese supply chain geoptimaliseerd. Volgens operationeel directeur Stephen Gibson was de verbetering nodig om in te spelen op de veranderende rol van de groothandel in de supply chain: “Vroeger leverden we aan grote handelsbedrijven met veel voorraad, tegenwoordig aan kleine verkooppunten met vrijwel geen voorraad.”
Herinrichting supply chain
In het optimalisatieproject werd bepaald of de footprint van de supply chain nog steeds de beste was en of de omvang van de magazijnen nog in orde was. Hierbij werd Mid Ocean Brands geadviseerd en ondersteund door Groenewout. Bij de herinrichting van de supply chain werd rekening gehouden met de bestaande businessvolumes, de groeiprognoses, huidige transporttarieven en personeelskosten, lead time requirements en de snelle ontwikkeling van de specifieke ‘printing’-activiteiten op klantorder.
Workshops
Om de businessvereisten en volumeprognoses helder voor ogen te krijgen organiseerde Groenewout een aantal workshops. Hieruit bleek dat de footprint in orde was, maar de omvang niet. De aanwezigheid op drie strategische plaatsen in de EU is nodig om de leadtime requirements voor expressorders te halen en is het goedkoopst voor de levering van niet-geprinte producten. Het is echter goedkoper om grote printorders met lange levertijden, vanaf 6 dagen, uit te voeren in het Poolse dc. Daar zijn de personeelskosten namelijk substantieel lager dan in Nederland en Spanje, terwijl de transportkosten vanuit Polen naar de belangrijkste markten, Spanje, Benelux, Engeland, Frankrijk, Italië en Scandinavië, niet veel hoger zijn.
Grotere voorraad en verwerking Polen
Dit betekende voor Mid Ocean Brands dat alle groei is vertaald naar een vergroting van de voorraad en de print- en verwerkingscapaciteit in Polen. Tegelijkertijd is het warehouse in Spanje verhuisd naar een beter en kleiner pand, terwijl Nederland voorlopig op de huidige schaal blijft opereren. Volgens Gibson heeft het project allerlei voordelen opgeleverd: “Bij bedrijfseconomisch herstel én groei in printing wordt via aanpassing aan het model de dienstverlening aan onze klanten verbeterd en worden de integrale supply chainkosten met 20 tot 30 procent teruggebracht.”
Bron: logistiek.nl / 7 mei 2010
Voor meer informatie, neem contact op met Arthur Zondervan.