We are always thinking one step aheadConsulting, Engineering & Optimization in Logistics Networks

Waar kunnen wij u bij helpen?

  • English

Moonen bouwt efficiënt en duurzaam warehouse in Weert

juli 09, 2019 7326 Vertoningen

Interview met Roland van Bussel, Chief Operating Officer, Moonen Packaging door Marcel te Lindert

Moonen Packaging bouwt op dit moment een compleet nieuw warehouse van 20.000 vierkante meter in Weert. Voor de inrichting van dit warehouse heeft de verpakkingsgroothandel Groenewout om advies gevraagd. Het resultaat is een flexibel, efficiënt en duurzaam warehouse met voldoende groeimogelijkheden. Roland van Bussel, COO van Moonen: “Aanvankelijk dachten we aan totale automatisering, maar daarvan hebben we mede op advies van Groenewout afgezien.”

Verpakkingen worden niet direct geassocieerd met duurzaamheid. Moonen Packaging ziet dat graag veranderen en neemt daartoe het initiatief. De verpakkingsgroothandel uit Weert neemt in zijn assortiment steeds meer verpakkingen op die zijn vervaardigd uit hernieuwbare grondstoffen. “Ons streven is dat in 2020 vijftig procent van de klanten verpakkingen van hernieuwbare grondstoffen bestelt. In 2030 moet dat zijn gegroeid naar honderd procent”, stelt Roland van Bussel, Chief Operating Officer van de verpakkingsgroothandel uit Weert.

Functie als ketenregisseur
Roland van Bussel

Die klanten heeft Moonen verdeeld in twee klantgroepen. De eerste groep bestaat uit food- en retailbedrijven zoals supermarktketens en brood- en banketbakkers. De verpakkingsgroothandel uit Weert levert hen alle verpakkingsmaterialen die in de winkels worden gebruikt – van papieren broodzakken en vleesschalen tot vuilniszakken. “Supermarktketens plaatsen hun orders via EDI. Wij verzamelen de orders op winkelniveau en leveren die aan de supermarktdc’s. Daar worden ze door crossdocking toegevoegd aan de winkelleveringen”, vertelt Van Bussel. De tweede klantgroep duidt Van Bussel aan met de term industrie. Daaronder vallen e-commercebedrijven en logistiek dienstverleners, maar ook staalbedrijven en autoproducenten.

“Wij leveren folie voor het omwikkelen van pallets, maar ook noppenfolie voor het verpakken van autobumpers en kartonnen doosjes voor het verpakken van medicijnen. De helft van ons assortiment bestaat uit klantspecifieke producten: producten die zijn voorzien van een logo of volgens specificaties van klanten zijn gemaakt. Voor die klanten fungeren wij als ketenregisseur. Wij brengen hun verpakkingseisen in kaart, zoeken de juiste leveranciers erbij en houden de verpakkingen op voorraad.”

Noodzaak tot nieuwbouw

De voorraad van Moonen ligt nu nog in een warehouse dat door de snelle groei van het bedrijf veel te klein is geworden. Van Bussel heeft extern al extra opslagruimte moeten huren, wat leidt tot veel pendelverkeer tussen de verschillende opslaglocaties. “We zitten al 25 jaar in dit warehouse, waarvan de opslagcapaciteit door uitbreiding en herinrichting regelmatig is uitgebreid. Maar nu zitten we echt vol. De bezettingsgraad van de opslaglocaties ligt regelmatig boven de 95 procent, wat zorgt voor inefficiënties. Denk aan binnenkomende goederen die we niet snel genoeg kunnen inslaan wegens het tekort aan lege opslaglocaties.”

In de zomer van 2017 kwam Moonen tot de conclusie dat volledige nieuwbouw de enige oplossing was om de logistieke operatie weer efficiënt en duurzaam te maken. Eén van de eerste stappen was het inschakelen van Groenewout voor logistiek advies. “Voordat we het kavel kochten en een nieuw pand lieten ontwerpen, was het eerst zaak om de gewenste logistieke operatie in kaart te brengen. We hebben vijf adviesbureaus gevraagd om te pitchen en vervolgens gekozen voor Groenewout. Groenewout was als één van de weinige adviesbureaus in staat om de logistieke processen te definiëren én die te vertalen in een blueprint voor het nieuwe warehouse.”

Ontwerp van logistieke processen

Groenewout ging in januari 2018 aan de slag met inventarisatie van de bestaande logistieke processen. Op basis van de dataset uit 2017 zijn onder meer de fluctuaties in orders en volumes op dag-, week- en maandniveau in
kaart gebracht. Vervolgens zijn samen met de directie van Moonen de groeiprognoses per klant- en productgroep voor de komende vijf tot tien jaar opgesteld. “Op basis van die informatie heeft Groenewout een nieuw ontwerp van de logistieke processen en de inrichting van het nieuwe warehouse gemaakt”, vertelt Van Bussel, die nog altijd blij is met het ontwerp. “Zelf zijn we misschien bedrijfsblind geworden: blind voor verbeteringen in de operatie. Dan is het goed om een partij in huis te halen met veel kennis en ervaring in dit soort trajecten.”

In juni 2018 heeft Groenewout het ontwerp gepresenteerd. Die presentatie kwam ongeveer tegelijk met de overname van Moonen door het Zweedse bedrijf OptiGroup. “Aanvankelijk hadden we nog voor de zomer van dat jaar ook een kavel willen zoeken, maar door de overname is het hele traject stilgelegd. Uiteraard wilde ook de nieuwe eigenaar de nieuwbouwplannen eerst onderzoeken”, aldus Van Bussel, die geen moment heeft gevreesd voor volledige stopzetting van de plannen. “Integendeel, de OptiGroup ziet juist grote mogelijkheden voor groei van Moonen in heel West-Europa. Mede daardoor hebben we verderop in Weert een kavel gekocht voor een warehouse van 22.000 vierkante meter met ruimte voor uitbreiding met nog eens 6.500 vierkante meter.”

Artist impression nieuw warehouse Moonen Packaging, ontwikkeld door HVBM Vastgoed en ontworpen door Quadrant 4 (Bron: Quadrant 4)

Geen volledige automatisering

Het nieuwe warehouse telt straks 25.000 palletplaatsen, die zijn verdeeld over een gebied met smalle gangen en een gebied met brede gangen. Het smallegangenmagazijn is bestemd voor de bulkvoorraad, terwijl in het bredegangenmagazijn orders worden verzameld vanaf de pallets op grondniveau. Voor de kleine producten wordt een mezzanine met legbordstellingen gebouwd. Er is ook nog een gedeelte zonder stellingen voor de “buitenmaatse” pallets. “Het bestaande warehouse is een breed, maar erg ondiep pand. Het nieuwe warehouse heeft de vorm van een vierkant, waardoor we de operatie veel efficiënter kunnen inrichten met onder meer een extra grote expeditie ruimte. Ook kunnen we straks weer processen in huis halen die nu zijn uitbesteed, zoals het sorteren van supermarktorders op winkelniveau.”

In het nieuwe warehouse kiest Moonen voor ‘areapicking’. De orders worden daarbij door het WMS opgesplitst in deelorders, die in verschillende opslaggebieden worden verzameld. Op de expeditievloer worden die deelorders vervolgens weer samengevoegd. “Aanvankelijk dachten we aan een volledig geautomatiseerd warehouse, maar dat plan is op advies van Groenewout bijgesteld. We hebben tussen de vier- en vijfhonderd leveranciers die hun goederen op totaal verschillende wijze aanleveren. Dat is lastig volledig te standaardiseren en te automatiseren. Bovendien willen we met het oog op de groei flexibel blijven. Wel houden we bij de inrichting rekening met de inzet van AGV’s, onder meer voor het intern transport van de verschillende opslaggebieden naar de expeditieruimte. Daarnaast willen we gebruik maken van voicepicking. Op dit moment wordt ons warehouse management systeem daartoe aangepast op aanwijzingen van Groenewout.”

Artist impression nieuw warehouse Moonen Packaging, ontwikkeld door HVBM Vastgoed en ontworpen door Quadrant 4 (Bron: Quadrant 4)

BREEAM Very Good

In het voorjaar van 2019 zijn de bouwwerkzaamheden van start gegaan. Op 1 april 2020 hoopt Moonen in het nieuwe pand te zitten. Een pand dat net als het assortiment van Moonen voor een groot deel duurzaam wordt opgezet. “Het warehouse krijgt een BREEAM Very Good-predicaat met een dak dat wordt volgebouwd met zonnepanelen. Wij zijn nog aan het onderzoeken of we het warehouse kunnen upgraden naar het Excellent-predicaat. We zijn nog maar een paar punten daarvan verwijderd”, licht van Bussel toe.

Tot nu toe is Moonen tevreden over het nieuwbouwproject en de rol die Groenewout daarin heeft gespeeld. “Vanaf het begin heeft Groenewout een vast team aangesteld, bestaande uit een senior consultant en een consultant. Dat leidt tot korte lijnen, wat de samenwerking bevordert”, ervaart van Bussel. “Daarnaast denken ze mee en durven ze kritisch te zijn op de ideeën die we inbrengen. Daarbij komt hun ruime kennis en ervaring goed van pas. Als ik dit traject overnieuw moest doen, zou ik opnieuw voor Groenewout kiezen.”

Tekst Marcel te Lindert

Marcel te Lindert is een journalist met meer dan 20 jaar ervaring in de logistieke branche. Hij was hoofdredacteur bij de vakbladen Transport+Opslag en Logistiek. Tegenwoordig werkt hij als freelancer voor vakbladen als Supply Chain Magazine en Warehouse Totaal.

Meer informatie

Indien u meer informatie wenst over dit project, neem contact op met Arthur Zondervan via tel. +31 76 533 04 40. Voor meer informatie over Moonen Packaging: https://corporate.moonenpackaging.com/

Download PDF