We are always thinking one step aheadConsulting, Engineering & Optimization in Logistics Networks

Waar kunnen wij u bij helpen?

  • English

Rimi Baltic verbetert retailketen met uitbreiding centraal dc

september 26, 2017 8170 Vertoningen

Interview met Aiga Priede, Logistic & Supply Chain Director Rimi Baltic door Marcel te Lindert

Zeven dagen per week voorziet Rimi Baltic 263 winkels (Rimi Supermarkets, Rimi Hypermarkets en hard discount ketens Supernetto/Säästumarket) in drie landen van nieuwe winkelvoorraad. Toen het centrale distributiecentrum in Riga te klein werd, zag de Baltische foodretailer de efficiëntie en effectiviteit van deze logistieke operatie in gevaar komen. Met ondersteuning van Groenewout stelde Rimi Baltic een ambitieus uitbreidingsplan op. Aiga Priede, Logistic & Supply Chain Director van Rimi Baltic: “Dankzij de extra ruimte en logischere lay-out verwachten we een verbetering van de efficiëntie.”

Aiga Priede

Het leven in de Baltische staten elke dag een klein beetje gemakkelijker maken. Dat is de missie van Rimi Baltic, één van de grootste foodretailers in Letland, Estland en Litouwen. Om deze missie waar te maken beschikt het bedrijf in deze landen over 104 supermarkten en 78 hypermarkten onder het Rimi-label. Daarnaast staan in Letland en Estland 81 discountwinkels met de naam Supernetto of Säästumarket op de gevel. Alle winkels worden zeven dagen per week bevoorraad vanuit vijf distributiecentra met een vloeroppervlak van in totaal 91.000 vierkante meter.

Een centrale rol in dit netwerk is weggelegd voor het distributiecentrum in het Letse Riga. Vanuit dit pand gaan goederen naar de distributiecentra in Estland en Litouwen, die een crossdock-functie hebben.

“Onze norm is dat 98 procent van de artikelen in onze winkels beschikbaar is met de kwaliteit die onze consumenten verlangen. Uiteraard willen we dat realiseren tegen minimale supplychain kosten”, vertelt Aiga Priede, Logistic & Supply Chain Director bij Rimi Baltic Group.

Bezettingsgraad tegen 100 procent

Een aantal jaren geleden werd het centrale distributiecentrum in Riga te klein om aan deze norm te kunnen voldoen. De manueel ingerichte operatie vond plaats in een pand van 28.000 vierkante meter, waarin 23.300 artikelen op voorraad lagen en 430 mensen werkten. Het distributiecentrum is verdeeld in drie temperatuurzones: voor droge kruidenierswaren, versproducten en diepvriesproducten.

Priede: “De bezettingsgraad lag regelmatig boven de 90 procent en tijdens piekmomenten zelfs tegen de 100 procent. Voor droge kruidenierswaren hadden we extern ruimte bijgehuurd, maar voor onze vers- en diepvriesartikelen was dat geen optie. In de omgeving van Riga was geen geschikt koelhuis beschikbaar, terwijl het aanbod aan vrieshuizen uiterst beperkt was.”

De gevolgen van een gebrek aan ruimte laten zich raden: lagere productiviteit, hogere kosten en grotere kans op verlies van productkwaliteit en vertragingen in de winkelbevoorrading. “Bovendien konden we met dit distributiecentrum in deze vorm niet onze toekomstige groeiplannen realiseren. We zijn bijvoorbeeld gestart met centraal afval inzamelen. Dat zal verder groeien, daarvoor is ruimte nodig. Genoeg reden dus om het distributiecentrum in Riga uit te breiden”, stelt Priede.

Juiste specialismes en ervaring

Rimi Baltic heeft Groenewout gevraagd om de uitbreidingsplannen in Riga vorm te geven. “We wisten dat we expertise en ondersteuning van buitenaf nodig hadden. Dat we bij Groenewout zijn uitgekomen, komt omdat in de Baltische staten geen adviesbureau is te vinden met de juiste specialismes en praktijkervaring. Na een rondvraag bij collega’s en partners in de markt zijn we uitgekomen bij Groenewout”, verklaart Priede.

De Baltische foodretailer had zelf al de nodige data verzameld en analyses en berekeningen gemaakt. Groenewout is gevraagd om de analyses en berekeningen voor uitbreiding van elke temperatuurzone te controleren. Daarnaast hebben de betrokken consultants een uitbreidingsplan opgesteld, in afstemming met de architect een ontwerp gemaakt en de functionele en technische specificaties op papier gezet. “Groenewout heeft ons geholpen om te bepalen hoeveel vierkante meters we voor elke temperatuurzones nodig hebben, hoe we de processen moeten inrichten en hoe we de uitbreiding het beste kunnen inpassen op het beschikbare terrein”, licht Priede toe.

In aanvulling daarop heeft Groenewout het opslag- en orderverzamelconcept aan een extra onderzoek onderworpen. “De consultants hebben geholpen bij het opstellen van een business case voor alternatieve opslag- en orderverzamelsystemen. Denk daarbij aan automatisering en mechanisering van deze processen.”

Uitbreiding aan drie zijden

Het project heeft geresulteerd in een plan dat voorziet in een flinke uitbreiding van het bestaande pand in Riga: van 28.000 naar 83.000 vierkante meter, waarvan 69.000 vierkante meter voor de logistiek is bestemd. Het distributiecentrum wordt aan drie zijden uitgebreid, wat onder meer betekent dat een nieuwe weg wordt aangelegd, de ingang wordt verlegd en de route van vrachtauto’s rondom het pand wordt aangepast. In het pand worden beide bestaande distributiecentra in Letland geïntegreerd.

Priede: “Het nieuwe pand wordt 12 meter hoog. Dat is hoger dan het bestaande pand, waardoor in de temperatuurzones voor droge kruidenierswaren en diepvriesproducten ruimte is voor een extra opslagniveau. In het pand komen entresolvloeren waarop extra activiteiten mogelijk zijn”.Een andere verandering is dat ook de AGF-artikelen (groenten en fruit) voortaan in stellingen worden opgeslagen.

Priede: “In hoofdlijnen blijven de processen hetzelfde als voorheen, alleen verwachten we wel verbeteringen van de efficiëntie omdat we straks een pand hebben met een logischere lay-out en meer ruimte. Daarnaast overwegen we nieuwe processen op te starten, denk aan orderpicking op winkelniveau voor de crossdock-zendingen naar Estland en Litouwen.”

Projectaanpak en projectmanagement

Op 21 maart 2017 is officieel de realisatie van de uitbreiding van het distributiecentrum van start gegaan.  In 2020moet het hele project zijn afgerond. “De investering in het distributiecentrum nemen we zelf voor onze rekening. Op die manier kunnen we op deze locatie blijven groeien zoals nodig is. Bovendien zijn we daardoor veel flexibeler om veranderingen in het ontwerp en de inrichting door te voeren.”

Rimi Baltic prijst zich gelukkig met de ondersteuning van Groenewout. Priede: “De projectaanpak en het projectmanagement van Groenewout’s zijde was erg goed. Wij zijn de samenwerking begonnen met interne gesprekken en bezoeken aan het distributiecentrum. Daarna volgde een grondige analyse van de beschikbare data, gevolgd door ontwerp en evaluatie van verschillende scenario’s voor inrichting van het distributiecentrum. Tot slot is het voorkeursscenario verder uitgewerkt. Daarbij hebben we dankbaar gebruik gemaakt van de technische kennis van Groenewout, wat de samenwerking met onze eigen architect en ontwerpteam een stuk gemakkelijker heeft gemaakt. Kortom: we  hebben veel profijt gehad van de samenwerking met Groenewout.”

Tekst Marcel te Lindert

Marcel te Lindert is een journalist met meer dan 13 jaar ervaring in de logistieke branche. Hij was hoofdredacteur bij de vakbladen Transport+Opslag en Logistiek. Tegenwoordig werkt hij als freelancer voor vakbladen als Supply Chain Magazine en Logistiek Totaal.

Meer informatie

Indien u meer informatie wenst over dit project, neem contact op met Groenewout of via tel. +31 76 533 04 40. Voor meer informatie over Rimi Baltic: www.rimibaltic.com  

Download PDF