We are always thinking one step aheadConsulting, Engineering & Optimization in Logistics Networks

Waar kunnen wij u bij helpen?

  • English

Blokker creëert modern omnichannel distributiecentrum

april 09, 2019 7634 Vertoningen

Interview met Roel Megens, Site Manager en Roland Slegers, Project Manager Omnichannel, Blokker DC Geldermalsen

Blokker verandert stap voor stap in een moderne omnichannel-retailer. Onderdeel van dit proces is de volledige herinrichting van het distributiecentrum in Geldermalsen, dat met ondersteuning van Groenewout geschikt wordt gemaakt voor de verkoopkanalen. Zowel winkelorders als internetorders doorlopen straks van goederenontvangst tot en met orderpicking hetzelfde proces. “Wij kijken niet naar de verschillen, maar naar de overeenkomsten tussen beide logistieke stromen.”

Zoals veel retailers heeft Blokker een lastige periode doorgemaakt. Maar Roel Megens is ervan overtuigd dat de ommekeer is ingezet. De winkels zijn opgefrist en gevuld met een assortiment dat aansluit bij de hedendaagse klant. “We zijn teruggegaan naar de kern van Blokker: de winkels zijn weer ‘vol’ en gezellig. Bovendien realiseren we door de opening van een eigen kantoor in het Verre Oosten betere inkoopcondities voor een deel van dat assortiment.” En dat vertaalt zich in goede resultaten. “We zijn ongelooflijk trots dat we in 2018 ruim 10% meer bezoekers in onze filialen hebben ontvangen, en bijna 6% meer omzet hebben gerealiseerd. Deze groei is absoluut groter dan die in de markt én bij onze concurrenten”, vertelt de site manager van het distributiecentrum (dc) in Geldermalsen.

De veranderingen die Blokker in de tweede helft van 2017 heeft ingezet, omvatten niet alleen de positionering en het assortiment, maar ook het logistieke netwerk van het 123 jaar oude bedrijf. Eerder sloot het dc in Mijdrecht zijn deuren en eind dit jaar volgt het internet-dc in Gouda. Alle logistieke activiteiten, zowel voor de offline als online kanalen, worden namelijk samengevoegd in het omnichannel dc in Geldermalsen. “Door de logistieke samenvoeging van de online en offline activiteiten beschikken we straks over een logistieke footprint die is afgestemd op ons winkelbestand én snel kan leveren aan online klanten”, stelt Megens.“Bovendien kunnen we de Blokker-klant op deze manier meer keuzes bieden, waaronder Click & Collect.Een fijne manier om de klant deelgenoot te maken van de voordelen van een web-kanaal én een landelijk dekkend winkelnetwerk.”

Verschillende scenario’s

Voor de logistieke dc-aanpassing heeft Blokker de hulp ingeschakeld van Groenewout. “We zochten een partner die ons kon helpen bijkeuzes over de inrichting, systemen en technologieën in het omnichannel dc. We kozen voor Groenewout omdat zij niet alleen een logistieke, maar ook bouwkundige achtergrond hebben”, legt Megens uit. In nauw overleg hebben de partijen -samen met een retailadviesbureau -verschillende scenario’s opgesteld, die door Groenewout zijn doorgerekend. Wat is de haalbaarheid van elk scenario? En wat is de impact op kosten en doorlooptijden?

Het scenario met volledige integratie van alle logistieke activiteiten in Geldermalsen genoot de voorkeur. “We wilden graag alle voorraden op één locatie hebben liggen om maximale voorraadbeschikbaarheid en maximale synergie tussen de online en offline kanalen te creëren. Zo zouden we meer service, kwaliteit en flexibiliteit kunnen biedenen de overhead verminderen.”

Verschillen in orderpatroon

Integratie in Geldermalsen was alleen mogelijk als het gedateerde dc grotendeels opnieuw zou worden ingericht. “Ten tijde van de opening,bijna dertig jaar geleden,was dit een hightech-dc met onder meer een automatisch magazijn voor de opslag van pallets,een conveyor-stelsel voor intern transport, inrijstellingen voor opslag van zeecontainerladingen en een sorteersysteem voor de verdeling van goederen over de winkels. Veel mechanisering dus, maar daardoor ook erg statisch”, zegt Roland Slegers, die als interim manager het dc-project heeft voorbereid en leidt.

Roel Megens (links) en Roland Slegers

Blokker en Groenewout hebben samen een nieuw logistiek concept ontworpen dat geschikt is voor de afhandeling van zowel de winkelorders van meerdere merken, als de internetorders. Een grote uitdaging gezien de grote verschillen in orderpatroon. De winkelorders zijn relatief klein in aantal, maar tellen veel orderregels en grote volumes. Het aantal internetorders is veel groter, maar omvat hooguit een paar artikelen per order. “Veel retailers kijken naar de verschillen tussen beide operaties en zien daardoor vooral beren op de weg”, verklaart Slegers. “Wij hebben juist gekeken naar de overeenkomsten. Dan komen totaal andere oplossingen in beeld. Van goederenontvangst tot en met het orderpicking verlopen beide operaties vrijwel identiek. Pas daarna ontstaan de verschillen; als internetorders in dozen worden verpakt en winkelorders op rolcontainers de deur uitgaan.” 

Snoeien in conveyors

Het automatisch magazijn blijft in gebruik als opslag van de bulkvoorraad. Wel heeft Blokker flink gesnoeid in de conveyors voor de aan- en afvoer van de pallets in dit magazijn. Die conveyors liepen ver het dc in, wat ten koste ging van de flexibiliteit. “Een deel van de pallets ging na aanvulling van de picklocaties terug het hoogbouwmagazijn in. Een inefficiënt proces waarmee we zijn gestopt. We hebben nu in alle orderpickgebieden voldoende close-topick-locaties van het juiste type ingericht, zodat we de picklocaties sneller en efficiënter kunnen aanvullen”, legt Slegers uit.

Het gebied met inrijstellingen is volledig ontruimd en weer opgebouwd met palletstellingen van Still, bestemd voor de grotere artikelen die niet in bakken gepickt kunnen worden. De orderpickers rijden hier rond met elektropallettrucks die vier rolcontainers tegelijk meenemen. De pickers ontvangen hun instructies via headsets en vullen elke rolcontainer met artikelen die bestemd zijn voor één winkel of voor een batch met een groot aantal internetorders. Als een orderpicker klaar is, zet hij de rolcontainers voor de winkels in het goede vak voor de docks. De rolcontainer met internetorders gaat richting het verpakkingsgebied.”  

Tijdelijke opslag

De kleinere artikelen liggen straks in een gebied dat is ingericht met legbordstellingen, flowracks en palletstellingen, waarbij de legbordstellingen op de eerste verdieping geplaatst zijn. Deze mezzanine vloer is ook geleverd en geplaatst door Still Het gebied is in verschillende zones opgedeeld, die via een conveyor met elkaar zijn verbonden. “In elke zone werken de orderpickers met Pick To Lightpickkarren, waarop ruimte is voor acht bakken. Displays op de karren geven aan hoeveel stuks van elk artikel in elke bak moet worden gelegd. Ook hier kan elke bak worden gekoppeld aan één winkelorder of aan een of meerdere internetorders”, vertelt Slegers.

Opvallend is het shuttlesysteem dat naast dit orderpickgebied wordt gebouwd. “Hierin worden de bakken met de gepickte artikelen tijdelijk opgeslagen, waarna ze op afroep weer worden uitgeslagen. De bakken voor winkels worden gesloten, omsnoerd en toegevoegd aan de rolcontainers die al klaarstaan. De bakken met internetorders die uit één artikel bestaan, worden volledig automatisch verpakt. Daarvoor hebben we een automatische verpakkingsmachine van Neopost met ruimte voor nog een tweede”, stelt Slegers. 

Verdelen via pigeonholes

Voor de internetorders met meer dan één artikel, volgt een extra stap. De bakken met deze artikelen worden verdeeld over pigeonholes: vakken waarin de artikelen per order worden gesorteerd. Met behulp van een Put To Lightproces worden de vakken gevuld. Zodra een rek met pigeonholes volledig gevuld is kan de inpakmedewerker  dit rek verplaatsen naar de paktafelen de orders verpakken  in een passende verzenddoos. “Vervolgens gaan de dozen op een conveyor die ze per vervoerder en eventueel postcoderange uit sorteert.

Online orders die in de winkel worden opgehaald worden na het verpakken toegevoegdaan de winkelorders”, vertelt Slegers. Het gebied met palletstellingen telt 8.000 picklocaties. De legbordstellingen zijn goed voor 19.000 picklocaties, de doorrolstellingen voor 4.000 picklocaties. Dat zijn dus 31.500 picklocaties, meer dan voldoende voor het assortiment van 18.000 artikelen. “Bij een aantal artikelen is de pickeenheid voor winkels anders dan voor internet. Denk aan kleine artikelen die we in omdozen naar de winkels sturen. Die artikelen leggen we op twee picklocaties neer, zodat we de orderpicking van winkelorders en internetorders toch kunnen integreren.” 

In fases

Behalve het dc wordt ook de IT flink onder handen genomen. Blokker werkt nu nog met het warehouse management systeem Locus, ontwikkeld door Centric, in twee verschillende varianten: een variant voor de winkeloperatie in Geldermalsen en een variant voor de internetoperatie in Gouda. “Die twee varianten worden samengevoegd tot één systeem, dat bovendien moet worden aangepast om de werkwijze te kunnen aansturen. Daarnaast hebben we veel maatwerk uit het systeem gehaald, zodat we weer over een standaard warehouse management systeem beschikken.” 

Het project verloopt in fases, zodat de operatie in Geldermalsen ten allen tijde kan blijven doorgaan. Een deel van het gebied met palletstellingen is al ingericht en gereed voor gebruik. Op dit moment wordt het shuttlesysteem ingericht door Inther. “In juli moet ook dit gereed zijn. Dan starten we met de distributie richting de winkels. In augustus hevelen we dan stap voor stap ook de internetoperatie uit Gouda over naar Geldermalsen”, vertelt Megens. 

Preview Blokker omnichannel operatie

“Ons kompas”

Zowel Megens als Slegers beleven veel voldoening aan het dc-project en zijn te spreken over de samenwerking met Groenewout. “Na de keuze voor een modern, omnichannel dc heeft Groenewout het concept tot in detail uitgewerkt, het pakket van wensen en eisen opgesteld en de leveranciersselectie begeleid”, vertelt Megens.

Nog altijd is Groenewout nauw bij Blokkers dc-projectbetrokken. Het bureau zorgt dat alle leveranciers en onderaannemers op tijd en volgens specificaties leveren en bewaakt het concept. Dat is met name vanwege de gefaseerde aanpak niet altijd gemakkelijk.

Dit project slaagt alleen als alle partijen op de juiste manier samenwerken”, stelt Slegers. Megens vult aan: “Groenewout beschikt niet alleen over de benodigde expertise, maar ook over passie en bevlogenheid. Zij vormen ons kompas.” 

Tekst Marcel te Lindert  

Marcel te Lindert is een journalist met meer dan 20 jaar ervaring in de logistieke branche. Hij was hoofdredacteur bij de vakbladen Transport+Opslag en Logistiek. Tegenwoordig werkt hij als freelancer voor vakbladen als Supply Chain Magazine en Warehouse Totaal.

Meer informatie 

Indien u meer informatie wenst over dit project, neem contact op met Dirk Becks via tel. +31 76 533 04 40. Voor meer informatie over Blokker: https://blokkerholding.nl/

Download PDF