We are always thinking one step aheadConsulting, Engineering & Optimization in Logistics Networks

Waar kunnen wij u bij helpen?

  • English

Restocks stevig in de schoenen met nieuw fulfilment center

september 01, 2023 1196 Vertoningen

Interview met Jay Lopes, Head of Operations bij Restocks

In recordtijd groeide Restocks uit tot Europees marktleider in de online verkoop van limited sneakers. De consignment operatie is sinds 2022 ondergebracht in een gloednieuw fulfilment center. Voor de inrichting van het pand én de processen schakelde Restocks de expertise van Groenewout in.

Het begon klein, maar met grote liefde en passie voor sneakers. “In een gehuurd kantoortje in Barendrecht is acht maanden lang, dag in, dag uit gewerkt aan het platform. Want in de basis zijn we een techbedrijf”, vertelt Jay Lopes, Head of Operations bij Restocks. “Ons platform is het kloppend hart van de onderneming; de brug tussen kopers en verkopers van limited sneakers.”

Jay Lopes, Head of Operations bij Restocks: “Wees niet bang om dingen uit te besteden aan specialisten als je zelf de expertise niet in huis hebt.”

In 2019 werden de online deuren opengegooid en ging Restocks live. Direct na die live-gang begon de groeispurt en liftte Restocks mee op de e-commerce boost. Zeker in de Covid-periode kende Restocks een ongekende groei; tot wel 400 procent per jaar. “We zagen een gat in de Europese markt en zijn op tijd op de wave gesprongen”, vertelt Lopes. “Dat is mooi, maar daar moet je wel klaar voor zijn. Niet voor niets is er in de eerste maanden zoveel tijd en energie gestoken in de ontwikkeling van ons platform. Dat moest flexibel en schaalbaar zijn. Wat we met 500 orders per dag kunnen, moeten we ook kunnen met 2.000 orders per dag.”

Nieuw businessmodel

Naast het flexibele en schaalbare platform, investeerde Restocks in een efficiënt proces. “We hebben bewust tech en logistiek waar mogelijk gecombineerd en veel dingen geautomatiseerd”, licht Lopes toe. Het legde de startup geen windeieren. Inmiddels is Restocks Europees marktleider. Het platform is nog steeds het kloppend hart van het bedrijf. Maar de activiteiten zijn al wel verder uitgebreid. Zo werd in 2020 een nieuw businessmodel gelanceerd. Daardoor werden de processen complexer. Lopes: “We zijn in dat jaar gestart met ons consignment model, waarbij we voor verkopers die dat willen, ook voorraden aanhouden. Dan heb je vierkante meters nodig, de juiste stellingen en moeten picking en packing processen efficiënt worden ingericht.”

Operaties losgekoppeld

De voorraden rezen bijna letterlijk het dak uit. Van enkele tientallen items op voorraad zag Restocks de voorraad stijgen naar 10.000 items. Het bedrijf verhuisde drie keer binnen Barendrecht totdat eind 2020 werd besloten te verhuizen naar Breda. De nieuwe locatie bood ruimte voor 26.000 items, maar ook dit jasje was binnen twee maanden alweer te krap.

Vanuit het nieuwe fulfilment center worden dagelijks zo’n 1.000 orders gepickt, verpakt en verzonden naar klanten in heel Europa.

“We hebben nog gekeken naar de mogelijkheid om een extra verdiepingsvloer aan te brengen, maar ook dat is geen lange termijn oplossing”, weet Lopes. Restocks besloot de processen los te koppelen en voor de consignment operatie een apart centrum op maat in te richten. In Waalwijk vond het bedrijf een geschikt pand; 2.900 m2 groot. “Er waren drie dockdeuren. Het pand was nog niet ingericht. Perfect voor onze wensen dus”, vervolgt Lopes. Maar bij het inrichten van een nieuw fulfilment center komt meer kijken dan Restocks tot dat moment gewend was. Er moet gekeken worden naar picking en packing processen, pickroutes, regio-indelingen, stellingen en nog veel meer.

Juiste expertise

“Daarvoor hebben we zelf niet de juiste expertise in huis. We zijn op zoek gegaan naar een partner die je kan helpen”, aldus Lopes. Restocks besloot de expertise van Groenewout in te schakelen. Het doel was helder: een efficiënt ingericht pand met efficiënt ingerichte processen.

De slim geplaatste stellingen garanderen een hoge opslagdichtheid en bieden plek voor 200.000 items.
Vanwege de hoge waarde van de voorraden is onder andere een rookgordijn geïnstalleerd en zijn door het hele pand camera’s opgehangen.

“Samen hebben we onze wensen en eisen besproken”, vervolgt Lopes. “Ook hebben we een aantal referenties bezocht, waar we inspiratie opgedaan hebben.” Groenewout nam vervolgens het hele proces uit handen. “Dat is echt heel plezierig verlopen. We konden snel schakelen en hebben uiteindelijk ook snel ons nieuwe fulfilment center gerealiseerd”, kijkt Lopes terug.

De nieuwbouw werd in april 2022, amper zeven maanden na de eerste gesprekken met Groenewout, in gebruik genomen. De slim geplaatste stellingen garanderen een hoge opslagdichtheid en bieden plek voor 200.000 items. Momenteel zijn dat er 75.000. Er is voldoende groeipotentie. Ook voor de picking en packing zijn er uitbreidingsmogelijkheden. Vooralsnog maakt Restocks gebruik van acht werkstations.

Eerlijk advies

“De processen zijn een stuk efficiënter dan we gewend waren. Er werken nu vier vaste medewerkers in het fulfilment center. Tijdens piekperiodes kan Restocks bouwen met een vaste flexpool.

Met dat team worden dagelijks zo’n duizend orders gepickt, verpakt en verzonden naar klanten in heel Europa. Hij is enorm te spreken over de kennis en het advies van Groenewout: “Er is proactief met ons meegedacht en de adviezen waren open en eerlijk. Ook als dat betekende dat een investering in de koelkast moest. Zo hebben we serieus gekeken naar de inzet van een geautomatiseerde verpakkingsmachine. Een forse kostenpost, maar gezien de groeicijfers op dát moment een logische optie. Toen de markt afzwakte en de groei plotseling minder hard ging, hebben we op advies van Groenewout besloten om die investering tóch maar niet te doen. Maar het voorwerk is gedaan en wellicht komt zo’n verpakkingsmachine er op termijn alsnog.”

Vergunningen en verzekeringen

Ook over de hulp die Groenewout bood bij de vergunningen en verzekeringen is Lopes uiterst tevreden. Door de hoge waarde van de voorraden moest onder andere de hele buitenwand worden voorzien van drie meter hoge stalen beplating en een trilling melder. Ook moesten er hekwerken, camera’s en een rookgordijn worden geïnstalleerd om überhaupt in aanmerking te komen voor een verzekering. “Dat was misschien nog wel het meeste werk, maar ook dát is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Ik weet niet of dat ook het geval was geweest zónder Groenewout. Ze zijn echt in álle opzichten een échte partner voor ons”, vat hij samen.

Toekomstplannen

“Met het huidige fulfilment center en de huidige processen, zijn we klaar voor de toekomst”, stelt Lopes. Achter de schermen wordt al hard gewerkt aan die toekomst. Zo is het Restocks platform onlangs gekoppeld aan andere platforms en kunnen straks verschillende goederenstromen door hetzelfde fulfilment center worden afgehandeld. De pilot- en testfase loopt nog en verdere optimalisatieslagen zullen nog moeten worden gemaakt.

Lopes sluit niet uit dat hij ook dan de kennis en het advies van Groenewout weer inschakelt. “Er zijn twee belangrijke lessen die we hebben geleerd. Zorg ervoor dat wat je doet, schaalbaar is. En wees niet bang om dingen uit te besteden aan specialisten als je zelf de expertise niet in huis hebt. Je kunt niet alles zelf doen. Samen sta je sterker. En ja, dat zal wat kosten, maar de voordelen wegen absoluut zwaarder.”


Over de auteur

Mark Dohmen werkt al 25 jaar als journalist in de logistieke branche. Na zijn studie Logistiek Management werkte hij als redacteur bij de vakbladen Transport+Opslag, Logistiek en Logistiek.nl en was hij hoofdredacteur bij Logistiek Totaal en Warehouse Totaal. Tegenwoordig werkt hij als freelancer en maakt hij o.a. artikelen en video’s voor logisticsinside.nl en logisticsinside.eu.

Meer informatie

Als u meer informatie wenst over dit project, neem contact op Alain Beerens, beerens@groenewout.com of via tel. +31 76 533 04 40. Voor meer informatie over Restocks: https://restocks.net.

Download PDF